Aanvullingen en correcties zijn welkom.
Woordenlijst Spit
~
Spitfire:
handelsnaam van een kleine ronde plafonière, die veel op schepen voor de verlichting van vertrekken met een geringe
stahoogte toegepast werd.
~
spitgat:
bepaald type achterschip. Vermoedelijk onjuiste schrijfwijze van
spitsgat.
~
Spits:
a> scheepstype. Het 'standaard type' spits is de stalen
Belgische spits. Ook
Péniche Flamande genoemd.
Een stalen
vrachtschip met stompe voor en achterkant, rechte zijdes, weinig breedte in verhouding tot de lengte, een vrij grote
holte in verhouding tot hun breedte en weinig
zeeg.
Het is een
maatschip gebouwd voor de Belgische kanalen; lengte 36-39m, breedte 5-5,15m, holte 2,20-2,40m. ca. 370 ton. [
Afbeeldingen]
Het type is zowel als
sleepschip, of beter gezegd
jaagschip, als ook als motorschip gebouwd. Voor de beschrijving van de sleepspits zie
aldaar.
Algemeen wordt aangenomen dat de spits een verdere ontwikkeling van de
Waal is en alleen zijn naam alleen maar te danken heeft aan
Pointu al denken sommigen daar anders over.
Een aantal van de eerste ijzeren spitsen zijn met een houten vlak gebouwd. Men noemt ze
mixte
.
Tot de eerste motorspitsen behoorde ondermeer de
paviljoenspits.
Iets afwijkend van de 'standaard' zijn de
en de
.
Een spits wordt ook wel een
penis, een
sigarenkistje of een
spijkerkistje genoemd.
Sommige stalen spitsen heeft men met ca. 9 meter opgelengd of werden meteen al met een lengte van ca. 48 meter gebouwd. Dit noemt men een
47 of 48-meter spits
.[Afbeelding
scheepsportret] Naar het schijnt waren deze spitsen vooral bestemd voor de vaart op de Maas naar de plaatsen tussen Givet en Verdun, alwaar de sluismaat 48,3 x 5,7m bedroeg. Op deze maat was ook de
Verdun spits gebouwd. Deze heeft echter een afwijkend model.
Een ander veel voorkomende, afwijkende maat, was de
43m-spits
. Ze waren aangepast aan de grotere lengte van een aantal sluizen op de Maas, die maximaal 45 x 5,2 meter toelieten. Ook de
La Louvière spits en de
Maasspits waren op die maat berekend..
De
Kempische spits
heeft alle kenmerken van de spits, maar niet de spitsenmaat. Deze meet namelijk 66 bij 6,60 m.
Ook de
Kempenspits of
fox is een schip met spitsenmodel maar met afwijkende maat. Deze meet 50 x 6,60m en heeft een laadvermogen tot ca. 700 ton.
Verder kent men dan nog, naar werf of plaats waar de schepen gebouwd werden diverse benamingen, zoals
de
Duitse P,
de Dedemsvaarder,
de
Duitse P,
de Langebruge spits,
de Merelbeker,
de Moerbekenaar of Moerbeke spits,
de
Michot spits,
de Oostbeker,
de Oostkamper,
de
Peijlspits,
de Plaquet spits,
de Pol de Roose-spits,
de Ruitenbergspits,
de
Sarma-spits,
de
Solvay spits,
de
Straasburg spits of Straasburger,
de
Tamsa spits, de Tielrode spits,
de '
torpedospits',
de De Winterspits (=
Sarma-spits), enz.
Natuurlijk hebben deze spitsen allemaal karakteristieke eigenschappen waaraan de echte kenners ze kunnen herkennen. Ik hoop ze later nog eens allemaal te kunnen beschrijven.
De Waalspits of
Walloniër, de
Sambre spits, de
Hevespits, de
Superspits en de
Canal-du-Nord spits zijn afwijkende types.
NATTE SPITS
,
DROGE SPITS
:
De natte spits is een spits met een vol
achterschip (het Belgische type?). Deze moesten wanneer ze ongeladen waren water
ballast innemen om voldoende
water op de schroef te hebben. In het ruim van deze spitsen bevond zich het zogenaamde
waterschot.
Droge spitsen hebben een
geveegder achterschip (het Hollandse type?), dezen hoefden dat niet.
[Meer over spitsen vindt men op:
picaro.nl,
spitsen.be,
Over de spitsenwerf Baasrode,
"Spitsen gespot" op het kustvaartforum en
Spitsenvaart op hetzelfde forum plus nog
de ontwikkeling van de spits ]
Naar verluidt hebben de Franse spitsenschippers de voorkeur hun schip in donkere kleuren te schilderen, Hollandse schippers geven de voorkeur aan lichte kleuren en Belgische schippers geven een voorkeur aan iets er tussen in.
~
Spitsaak:
vrij zeldzaam scheepstype dat verwant was aan de
Stevenschip. In de
liggers van de
meetdiensten is echter ook sprake van spitsaken. Of dezen tot het zelfde type behoren is niet bekend.
~
Spitsbak:
variant op de ijzeren/stalen
Baquet de Charleroi, die meer de uiterlijke kenmerken van een
Spits heeft. Ook
Spitske genoemd. Afmetingen 19,50 x 2,66 x 2,23. Opvallendst zijn het ontbreken van het
paviljoen, het doorlopen van de
den tot kort achter de
voorbolders, het
roer met
helmhout en
klik i.p.v. een
inspet en de wat rondere, bollere, vormen van
voor- en
achterschip, waarbij het
vlak een ronde overgang naar
kop en
kont heeft gekregen..
Bron: Maurice Kaak, Vlaamse Schepen, blz. 282, 283.
Op bladzijde 282 heeft hij het nog over maten tot 39,5 meter, maar op 283 noemt hij toch als lengte 19,5 meter.
~
spitsbek:
houten vrachtschip dat lijkt op de
Herna.
E.W. Petrejus noemt als kleinste maat 15 bij 2,5 meter met een laadvermogen van ca 30 ton. De grootsten zouden een laadvermogen van ca. 300 ton gehad hebben en 35 x 5 meter gemeten hebben. Naar verluidt waren deze schepen geheel open, alleen in voor- en achterschip lag een los dekje. Ze bezaten echter wel een
roef, die midscheeps geplaatst was. De
heve was smaller en spitser dan bij de Herna. Ook dit waren licht gebouwde schepen, die - volgens Petrejus - in geladen toestand slechts een diepgang van ca 65cm hadden. Volgens sommige bronnen werden ze ook
Peelaak en
Peelspits genoemd.
G.J. Schutten stelt het schip gelijk aan de door hem beschreven
Walenpont.
Al met al meen ik te mogen concluderen dat men 'Spitsbek' als de naam voor een groep van op elkaar lijkende schepen moet zien, dus als synoniem voor Mignole en Majol. De platte heve aan de bovenzijde veel smaller dan men bijvoorbeeld bij de Herna's ziet. Dus meer zoiets als bij de Bèchète. Volgens J. van Beylen's Zeilvaart lexicon hadden sommigen de mogelijkheid tot het voeren van een razeil of een gaffelzeil zonder giek.
Gerelateerde termen:
Walenmajol.
~
spitsbekschip:
vermoedelijk gelijk aan een
spitsbek.
~
Spitse mot:
uit Duitsland afkomstig schip met een puntig uitlopend voor- en achterschip voorzien van iets vallende rechte
stevenbalken. Naar buitenvallende rechte
zijden, met hoekige
kimmen. Zie verder bij
Duitse Mot.
~
spitsenkenner:
iemand die in staat is, aan de hand van het model van een
spits, de
werf waarop deze gebouwd is, te benoemen.
Term wordt voornamelijk door een vrij kleine groep in spreektaal gebruikt. Ondermeer te vinden op kustvaartforum.com.
~
spitsenkont:
een
achterschip zoals een
Spits, om nauwkeuriger te zijn meestal een
motorspitsenkont.
Gerelateerde term:
kruiserhek.
~
spitsenkop:
een
voorschip zoals een
Spits, dus een erg stomp voorschip met een rechte verticaal staande
steven.
~
spitsenmaat:
lengte: 36-39 meter, breedte 5 - 5,15 meter, holte 1,8 - 2,4 meter, laadvermogen 250 - 370 ton.
Behalve de spitsen en diverse Walen, zijn er ook luxe-motors en kastjes die deze maat hebben.
~
Spitsenmakelaar:
makelaar, die voornamelijk in de verkoop van
spitsen bemiddelt.
~
Spitsenman:
schipper, die op een
spits vaart of gevaren heeft.
~
Spitsenschip:
ander woord voor wat men gewoonlijk een
spits noemt.
Ondermeer genoemd in: De Spits, door Waander Devillé. (online masterscriptie)
~
Spitsenschipper:
schipper, die op een
spits vaart of gevaren heeft.
~
spitsenvaart:
de vaart met vaartuigen die de
spitsenmaat hebben. Ook bekend als het
vijfmeterwerk.
~
spitsenwerf:
werf, die bekend is om de bouw van spitsen, zoals De Winter, Tamsa, Langebrugge, Plaquet, e.d.
~
Spitse praam:
zeilend vrachtschip met ronde vormen, kromme
voorstevenbalk, een
berghout dat langs de
zijden erg laag ligt en
stuiten, die naar
voor- en
achtersteven sterk oplopen. Op
voor- en
achterschip versmalt het, bijna verticaal staande,
boeisel aanzienlijk. Onder het berghout erg
vol gebouwd met een breed plat
vlak en een hoekige
kim. Mogelijk ook éénmalig (?)
Pekelder aak genoemd. [
Afbeeldingen]
De in hout gebouwde Spitse Praam werd mogelijk (ook) Groninger aardappelpraam genoemd. De achterstevenbalk viel bij de houten schepen een weinig achterover.
De lage ligging van het berghout en de slechts weinig gekromde voorstevenbalk doen verwantschap met de Overijsselse praam vermoeden. F. Loomeijer ziet in zijn boek met 'Zeil en Treil' echter verwantschap met de tjalk.
G.J. Schutten (blz.378) behandelt de Spitse praam samen met de Snikken.
~
spitsetonkant:
die kant van een
betond vaarwater waar de spitse tonnen liggen.
Bron: Weekblad Schuttevaer, 26-04-1930. Via Delpher.nl.
NB: Tussen de komst van verschillend gevormde tonnen en de toepassing van een standaard betonningstelsel (ca. 1948), hanteerde niet elke waterwegbeheerder het zelfde systeem van vormen en kleuren. Zie ook lateraalstelsel.
~
spitsetonskant:
die kant van een
betond vaarwater waar de spitse tonnen liggen.
Bron: Weekblad Schuttevaer, 16-05-1931. Via Delpher.nl.
NB: Tussen de komst van verschillend gekleurde en gevormde tonnen en de toepassing van een standaard betonningstelsel (ca. 1948), hanteerde niet elke waterwegbeheerder het zelfde systeem van vormen en kleuren. Zie ook lateraalstelsel.
~
spitsgat:
achterschip met zeer ruim gebogen ronde
boegen, die onder een hoek bij elkaar komen en zo de
achtersteven vormen. De achtersteven zelf is, tot
dekhoogte, eveneens gekromd en kan een sterke knik naar binnen vertonen. [
Afbeelding] Dit type achterschip kent vele varianten, waardoor het moeilijk is een scheiding te trekken tussen wat nog wel en net niet een spitsgat is.
Ook bekend als:
spitsgat(motor)kont en als
spitgat. Al kan dat laatste een verschrijving zijn.
~
Spitske:
variant op de ijzeren/stalen
Baquet de Charleroi, die meer de uiterlijke kenmerken van een
Spits heeft. Zie verder bij
spitsbak
~
spitsschip:
term waarmee voornamelijk gewone
spitsen maar ook 43 en 46 meter modellen, aangeduid worden..
~
spitsuursluiting:
onderbreking in de bedieningstijden van een brug, ten behoeve van het landverkeer.
~
spitsvaartuig:
onbekend
scheepstype, vermoedelijk een Belgisch model.
Term voorkomend in de liggers van de meetdiensten. Meetbrief Mb238N. 16,32 x 4,46 meter 40 ton, Moerbeke, 1907.
De benoeming van het scheepstype is soms sterk afhankelijk van de scheepsmeter en kan daardoor afwijken van hetgeen gebruikelijk is.
~
spleet:
1>
ongeveer 30 cm. lang, in tweeën gespleten, stuk hout, waarop de haken van het
hoekwant vastgezet konden worden. Zie ook
spleethout!
2> maateenheid; overeenkomend met 200 haken; namelijk het aantal haken dat op een spleet gezet wordt.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 3. Bunschoten - Spakenburg, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
~
spleethout:
ongeveer 30 cm. lang, rond, houtje met in de lengte richting een zaagsnede. De haken van het
hoekwant worden hier op volgorde over geschoven. Er zijn echter ook nog andere vormen. De
spleet stond, tijdens het
azen, (vaak) rechtop in de
aasbak. Zie ook
spleet. Gerelateerde termen:
spleten en overige
termen inzake het vistuig.
Een andere bron noemt men het houtje waar de haak over heen haakt de spleet en het hout dat voorkomt dat de haken van de spleet wippen het spleethoutje.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland. | Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1. Van Kampen & zn, 1982. Met mooie voorbeelden op blz. 30.
~
spleetfilter:
filter, bestaande uit een centrale spindel waarom heen een groot aantal ronde schijven, met zeer geringe tussenruimte, gestapeld zijn. Zie verder bij
plaatfilter.
~
spleetwerking:
effect dat ontstaat wanneer de wind uit het ene
zeil, op een bepaalde manier langs de achterkant van het zeil daarachter stroomt.
~
spleten:
de lijnen van het
hoekwant ontwarren en op de spleten zetten.
~
spleter:
iemand die de lijnen van het
hoekwant ontwart en op de spleten zet.
~
splijtbak:
beunschip, dat
langsscheeps in tweeën gedeeld is. [
Afbeelding] Beide delen zijn op dekhoogte scharnierend met elkaar verbonden. Het
schip wordt gelost door beide delen aan de onderkant van elkaar af te bewegen. Dit wordt ook een
klapschip genoemd. Vergelijk:
onderlosser.
~
splijthopperzuiger:
een
hopperzuiger die tevens een
splijtbak is.
~
splijtschalm:
op een schuinweg gespleten kettingschalm gelijkende
sluitschalm. Het wordt ook wel een
splitschalm genoemd. Mogelijk is deze gelijk aan de
sikkel. Deze schalmen en sikkels worden tevens als
noodschalm gebruikt.
~
splijtsleephopperzuiger:
een
sleephopperzuiger die tevens een
splijtbak is.
~
splijtsleepzuiger:
een
sleepzuiger die tevens een
splijtbak is.
Term voorkomend in de liggers van de meetdiensten.
Naar mijn idee is het bedoelde vaartuig ook een splijtsleephopperzuiger. Het kan immers lading vervoeren.
~
splisgang:
gang tussen twee andere gangen, die niet tot de
steven(s) toe doorloopt.
Verouderd; tegenwoordig meestal een 'verloren gang' of splitsgang genoemd.
Bron: Nicolaas Witsen Aeloude en hedendaegsche Scheepsbouw en bestier 1690.
~
splitbout:
soort van
bout/nagel met een gespleten uiteinde.
De bout is langer dan het materiaal waarin hij aangebracht wordt dik is. Wanneer de bout aangebracht is, steekt het uiteinde aan de achterkant dus door het hout heen. Het gespleten uiteinde wordt vervolgens elk naar een kant omgeslagen. Split bouten gebruikt men ondermeer voor de bevestiging van oogbouten, voetplaten en ringen.
~
splitfilm:
kuststofvezel voor de fabricage van
touw, dat ontstaan is door een dun vlies veelvoudig in de lengterichting te laten splijten.
Gespleten film kan op diverse manieren, afhankelijk van de dikte van het vlies, gefabriceerd worden. Soms wordt een zeer dun vlies van het materiaal zover uitgerekt dat het in de lengterichting splijt. Wat dikker vlies wordt meestal gekerfd en daarna op gerekt tot het splijt en de dikste vliezen worden ingesneden, maar verdienen dan eigenlijk ook de naam splitfilm niet meer. Voor zover bekend wordt alleen polypropyleen gebruikt voor de fabricage van splitfilm.
~
splitschalm:
op een schuinweg gespleten kettingschalm gelijkende
sluitschalm. Zie ook
splijtschalm.
~
splits:
verzamelnaam voor verbindingen gemaakt in
touwen of
staaldraden, waarbij de verbinding door de delen, door elkaar heen te vlechten, ontstaat. [
Afbeelding]
lange splits
:
geen splits in de zin dat de draden gevlochten worden. Een kardeel van het ene eind wordt uit het touw teruggeslagen en het corresponderende kardeel van het andere eind wordt in de vrij gekomen tier gelegd. Vervolgens herhaalt men deze bewerking met een kardeel van het andere eind. De drie maal 2 vrij einden kunnen vervolgens op diverse manieren weggestoken worden. Tot de lange splitsen behoort onder andere de lijnbaansplits, waarbij de einden dus danig in het touw verwerkt zijn dat er geen enkele verdikking ontstaat.
korte splits
:
De meest gebruikte splits waarbij men het touw een aantal slagen uitdraait. De vrij gekomen kardelen haalt men één voor één onder de corresponderende kardelen van het aan te splitsen eind door. Daarna vlecht men elk kardeel om en om, minstens twee maal, over en onder het naastliggende kardeel.
Bron: T.J Noordraven, Schiemanswerk : touwwerk, blokken, takels. Duwaer,1943. Via Delpher.nl en enkele anderen.
Gerelateerde termen:
baansplits,
contrasplits,
knorhaan,
lijnbaansplits,
oogsplits,
rotsplits,
rotsplitsing,
schoenmakerssplits,
staaldraadsplits,
touwsplits,
verbindingssplits,
Vlaams oog,
weeflijnsplits,
zeilmakerssplits
en
pershuls.
~
splitsen:
1> het maken van een
splits. [
Uitdrukkingen e.d.]
Gerelateerde termen:
splitshoorn,
splitsnaald,
splitsijzer,
marlspijker,
marlpriem,
fit,
kleedspaan,
kleedkuil,
draaier.
2> een lading bestemd voor een groter schip in twee delen verdelen, opdat deze in twee schepen vervoerd kan worden. Zie verder bij
splitsreis.
~
splitshamer:
soort houten hamer met een halfronde groef in de kop, die bij het bekleden van staaldraadsplitsen gebruikt wordt. Zie verder bij
kleedkuil.
~
splitsgang:
tussen twee andere
gangen gelegen gang, die niet tot de
steven(s) toe doorloopt. Moderne variant van
splisgang. Tegenwoordig meestal een
verloren gang genoemd.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023.
~
splitshoorn:
toelopend, gootvormig, stuk gereedschap dat bij het
splitsen gebruikt wordt. Vroeger inderdaad een stuk hoorn, dat in de lengterichting in tweeën gezaagd en daarna uitgehold werd. Tegenwoordig is het een stuk roestvrijstaal, dat rond gebogen en van een 'handvat' voorzien is.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023.
~
splitsijzer:
spits toelopend stuk staal met afgeronde platte punt en een dwarsgreep. Soms ook
marlspijker genoemd. Het splitsijzer wordt onder andere gebruikt bij het
splitsen van
staaldraad.
~
splitsnaald:
dubbelgevouwen stukje ijzerdraad, al dan niet voorzien van een handvaatje, waarmee men
kardelen onder andere kardelen door trekt.
~
splitsreis:
term die gebruikt werd op de
schippersbeurs waarbij een grote lading voor een binnenlandse reis door twee kleinere schepen aangenomen kon worden. Hierbij golden dan de
bevrachtingsvoorwaarden, zoals de
laad- en
losdagen en het tarief, dat voor het grote schip gegolden zou hebben. Dit splitsen mocht uitsluitend binnen de marge van 50/50 tot 40/60 procent van de aangeboden partij. Onder andere ten aanzien van het aantal
ligdagen en de uitbetaling van
overligdagen was bepaald dat het splitsen geen nadelige gevolgen voor de
verlader mocht hebben.
Bronnen: overlevering kustvaartforum.com | Weekblad Schuttevaer, 10-10-1936 | H. Dessens, Nederlands Zeilende Binnenvaart. De Alk, Alkmaar 2007
~
spoed:
van een
schroef: de afstand, die de schroef af zou leggen, wanneer deze zich in een vast medium, één slag, zou ronddraaien. [Tekst:
Scheepsschroeven.]
~
spoel(tje):
plaatselijke term voor de
boetnaald waarmee men de
visnetten knoopt.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland. | Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1, Enkhuizen. Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
~
spoelbak:
1> kistje waarin de
nettenbreier zijn/haar
boetnaald/spoel,
schiel en garen opruimt.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
2> aan het
boord op te hangen bak waarin men de vaat kan spoelen. Zie verder bij
putsbak.
~
spoelen:
1> ander woord voor
dekwassen.
2> DE DEKKEN SPOELEN
:
a> zo diep geladen zijn, dat het water door de
gangboorden spoelt.
b> tijdens het
zeilen zo ver overhellen dat het water in het gangboord komt.
3> met de
spoelstok de
zegen onder het ijs door van de ene naar de andere bijt brengen.
Vanaf de inlaatbijt brengt men het zegen met de spoelstok via tussen liggen bijtjes naar de uitlaatbijt.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
Spoelingschouw:
houten 'tankschip' voor het vervoer van spoeling (restproduct bij de jenever bereiding). Ook
Schiedamse schouw genoemd. Men rekent deze
spoelingschuit tot het type
schouw. Ze werden in hout gebouwd. Van de stalen schuiten is het model me niet bekend. De houten Spoelingschouwen hadden een vrij breed
vlak waardoor het brede
onderboord slechts weinig naar buiten viel. Het
bovenboord was vrij laag. Het schip had bijna geen
zeeg. Het schip was verdeeld in drie compartimenten. Op het voor- en
achterschip lag het
dek gelijk met de bovenrand van het vaartuig. De ruimtes onder dekken werden vermoedelijk alleen voor berging gebruikt. Tussen deze ruimtes bevond zich het
ruim dat noch
gangboorden, noch een
den kende. Het ruim was afgedekt met iets wat men het beste een los houten dek kan noemen. In dit dek bevonden zich uitneembare delen. De spoelingschouw werd
gejaagd of
gezeild. De
tuigage bestond uit een eenvoudig vrij klein sprietzeil. Het schip werd gelost door middel van een in het ruim opgestelde pomp, die tot ver boven het dek uitstak.
De door mij geplaatste
tekening toont een schip met zwaarden. Het zwaard op die tekening is echter nauwelijks groot genoeg om enig effect te hebben. Een voorkomende maat was ca. 13 x 2,25 x 1,22 m. [
Afbeelding] Zie verder bij
spoelingschuit.
~
spoelingschouwschip:
waarschijnlijk een
spoelingschuit of aanverwant vaartuig.
~
spoelingschuit:
vaartuig voor het vervoer van spoeling naar de landerijen. Vroeger gebeurde dat voornamelijk met
spoelingschouwen, op het laatst voeren er ook kleine
motortankscheepjes, die de spoeling vervoerden. De meeste spoelingschuiten waren uitgerust met een flinke pomp waarmee de lading, uit het schip en door spoelinggoten naar de plaats van bestemming getransporteerd werd. Het vervoer van spoeling, een restproduct van gistingsprocessen, kwam voornamelijk voor in de gebieden rond Schiedam en Delft. Zie ook website:
middendelflandsite.nl.
~
spoellucht:
1> de lucht die door de
spoelpomp gecomprimeerd is.
2> de lucht afkomstig van de
turbolaadcompressor.
~
spoelluchtdruk:
de druk die in de
spoellucht heerst.
~
spoelluchtdrukmeter:
meter die de druk na de
turbolaadcompressor of
spoelpomp meet.
~
spoelpomp:
mechanisch aangedreven luchtpomp, die de verbrandingslucht onder druk brengt. Ook
roteur,
blower of
compressor genoemd. De spoelpomp wordt voornamelijk bij twee-takt motoren toegepast.
~
spoelponton:
vermoedelijk een
ponton met een
ontziltingsinstallatie voor zand.
Term voorkomend in de liggers van de meetdiensten. De vermelding in de liggers betreft het vaartuig Maasvlakte 2.
~
spoelstok:
stok met vaste haak van ca. 2 meter lang waarmee men de
zegen onder het ijs door van de ene naar de andere bijt brengt. [Links:
Diverse termen inzake het vistuig.]
Vanaf de inlaatbijt brengt men de zegen met de spoelstok via tussenliggende bijtjes naar de uitlaatbijt. Dit noemt men spoelen.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
spoelwater:
ongebruikelijke term voor
dekwaswater, tegenwoordig mogelijk ook voor
waswater.
~
spoelzee:
rond 2014 opgedoken Germanisme (Spülsee) voor wat men eerder een
spuidok of een spuikom noemde.
~
spoiler:
los of in de
schep van het
roer verwerkt profiel, dat de draaiing, die het
schroefwater heeft, naar een meer achterwaartse richting om moet buigen. De spoiler is midden achter
schroef geplaatst.
1 Het blad van het profiel wijst tegen de stroomrichting van het schroefwater (bij de vaart vooruit) in. De bovenste helft van het profiel staat daardoor tegengesteld aan de onderste helft.
Een roerblad met een twist er in, was ook te vinden bij van der Veldens propulsieroer. Het lijkt er echter op dat dit niet echt een succes geweest is.
Originele betekenis van het Engelse woord is: vernietiger, verspiller.2
Bronnen: 1. van der Velden, sinds ca. 2022 opgenomen in: Damen, Marine Components. | 2. dictionary.com
~
spok:
grote verzameling bij elkaar zwemmende vissen die tot één vissoort behoren: een
school.
Gerelateerde termen: zie links:
Diverse termen inzake het visserij.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1 Enkhuizen. Van Kampen & zn, 1982. | Historische woordenboeken op gtb.ivdnt.org.
~
sponboor:
iets conische lepelboor waarmee men gaten ruimer maakt. Ook
schrooiboor genoemd.
~
sponningslegger:
bij de
Botter: de
legger waarop de onderste
staande doft rust.
~
spont:
stuk hout, bij de reparatie van een houten schip, het rotte deel van een gang vervangt. Ook
halfhout(je) genoemd.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023
~
sponturf:
kleinste en hardste soort baggelturf. Zie verder bij
baggelturf.
~
spoor:
1> constructie die de mast steunt. Zie ook
mastspoor.
Bron: Weekblad Schuttevaer 11-03-1944. Via Delpher.
2> in een deklast uitgespaarde ruimte voor de mast in gestreken toestand. Zie ook
mastspoor.
3> groef in de omtrek van een schijf. Zie ook
keel.
3> het
zog of
vaarspoor dat een varend schip achterlaat. Zie ook
wamen.
~
spoorbalk:
ongebruikelijk, verouderd, woord voor
mastspoor/kolsum.
~
spoorboot:
1> vaartuig, dat een
veerdienst, met passagiers en soms ook goederen, tussen twee spoorwegstations onderhoudt. Eigenlijk zou men van een spoorSCHIP moeten spreken. [
uitleg]
Het woord werd in deze betekenis ondermeer gebruikt in: Statuten van de spoorboot-maatschappij van Middelburg 1864.
2> Volgens vanDale's woordenboek 1956: een
boottrein; dus trein die aansluiting heeft op een veerdienst.
Volgens Kramer's woordenboek 1927 ook een
spoorpont.
Een beetje vreemde vergissingen?
~
spoorbrug:
brug ten behoeve van het treinverkeer. [Links:
Diverse termen inzake bruggen.]
~
spoordeur:
oude benaming voor een
roldeur.
~
spoordienst:
veerdienst tussen twee spoorwegstations.
~
spoordok:
(kleine)
haven waarin goederen direct vanuit de spoorwegwagons in schepen
overgeslagen kunnen worden.
Gerelateerde term:
spoorweghaven.
~
spoordraaibrug:
draaibrug ten behoeve van het treinverkeer.
Bron: Gids voor de binnenscheepvaart T. P. Keijzer 1946
~
spoorhaven:
plaats waar een direct transport tussen treinen en schepen mogelijk is. Zie verder bij
spoorweghaven.
~
spoorkleed:
smal
dekzeil dat ondermeer door
turfvaarders gebruikt werd om de middenstrook van de
deklast, waar het
mastspoor kwam, af te dekken.
~
spoorplank:
dwarsscheepse schuin opstaande plank in een
roeiboot waartegen de
roeier zich met zijn voeten schrap kan zetten. Zie ook
spoorstok.
Plaatselijk
sjoorhout en in de pleziervaart
voetenbord genoemd.
Bron onder andere de Historische woordenboeken op gtb.ivdnt.org.
~
spoorpont:
type
pont met op het rijdek spoorrails bestemd voor het vervoer van spoorwegwagons, dan wel een pont waarop op andere wijze spoor- of tramwegwagons opgesteld kunnen worden.
[
Afbeelding]
Over het algemeen wordt het begrip gebruikt voor ponten waar het materieel rijdend aan boord kan komen en in mindere mate voor ponton waar het materieel aan boord gehesen moet worden.
Gerelateerde term:
spoorboot,
spoorponton,
stoomvlot.
~
spoorponton:
vermoedelijk een
ponton dat als
spoorpont gebruikt kan worden.
~
spoorstok:
dwarsscheeps balkje in een
roeiboot waartegen de
roeier zich met zijn voeten schrap kan zetten. Zie ook
spoorplank.
Bron onder andere: Mr. J. van Lennep Zeemanswoordenboek 1856. | Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 2. Marken, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
~
spoorweghaven:
a> haven waarin goederen direct vanuit de spoorwegwagons overgeslagen kunnen worden. Ook
spoorhaven genoemd.
b> haven nabij een spoorwegstation waar men een aansluitende verbinding met een veerboot heeft. Ook
spoorhaven genoemd.
c> haven waar spoorponten materieel aan en van boord kunnen rijden.
~
spoos:
soort
spruit waaraan de
boven- en
onderreep van een
zegen bevestigd zijn. De spruit bestaat eigenlijk uit een touw met in het midden een oog of een kous. De uiteinden komen aan boven en onderreep en op het oog wordt de lijnen verbonden. Te Heerwaarden ook spoos genoemd.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
Bron: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
spor:
ruimte, uitgedrukt in het aantal
mazen, die tussen de verbindingen van het
netwerk(gaal) met de
sim,
reep of
pees bij het insimmen gelaten wordt. Ook
zetje genoemd. Links:
Diverse termen inzake het vistuig.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1. Enkhuizen Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
~
sporen:
1> het naar elkaar toe lopen van twee delen. Ondermeer bij
kokerwangen kan dat het geval zijn.
2> van de mast in de mastkoker: nauwkeurig passen. Zie ook:
afsporen.
Bij sommige schepen stond de mast strak en onbeweeglijk in de koker, bij andere types was er aan de onderzijde wel wat ruimte. De eersten moesten dus sporen.
~
sport:
1> ruimte, uitgedrukt in het aantal
mazen, die tussen de verbindingen van het
netwerk(gaal) met de
sim,
reep of
pees bij het insimmen gelaten wordt.
Vermoedelijk een schrijffout van P. Dorleijn en moet het
spor zijn.
2> onderschrift bij een verkeersteken, dat aangeeft dat iets voor de pleziervaart bedoeld is.
~
sportvisvaartuig:
vaartuig, dat ingericht is om met sportvissers te gaan vissen. Vaak
sportvissersvaartuig genoemd.
~
sportvisserijvaartuig:
men bedoelt
vaartuig, dat ingericht is om met sportvissers te gaan vissen. Meestal
sportvissersvaartuig genoemd.
~
sportvissersvaartuig:
vaartuig, dat ingericht is om met sportvissers te gaan vissen. De meeste sportvissersvaartuigen zijn zo rond de jaren 70 ontstaan.
~
sprant:
oude term voor een aftakking van een rivier of waterloop. Ook wel
spruit genoemd.
~
spreekbuis:
inrichting om spraak van de ene naar een andere ruimte over te brengen. De spreekbuis bestaat uit een lange metalen buis (doorsnede minimaal 4,5 cm) met aan beide uiteinden een kleine trechtervormige opening, die (vaak) afgesloten kon worden met een stop, waarin een fluitje gemonteerd is. Door de stop te verwijderen en op de pijp te blazen, kan men de 'andere zijde' voor een gesprek oproepen. De luisterende partij dient het oor dicht bij het uiteinde van de buis te houden; de sprekende partij de mond. De spreekbuis wordt als vervanging of als aanvulling op de
scheepstelegraaf gebruikt en was net deze voornamelijk ten tijde van de
stoomvaart, voor de communicatie tussen
stuurhut/
brug en
machinekamer, in gebruik.
Gerelateerde term:
machinekamerbel.
~
spreelat:
plank of stok, die tegen de
zijstagen gebonden is of daarop gelijkende constructie. Ook
spreilat genoemd. [
nr.3 in afbeelding]
Zie ook
knecht.
~
sprei:
in onbruik geraakte mogelijk plaatselijke term voor de
binnenbetimmering (op een
Botter).
~
spreidsel:
plaatselijke term voor circa 8 mm dunne eikenhouten plankjes voor de
binnenbetimmering.
~
spreilat:
plank of stok, die tegen de
zijstagen gebonden is of daarop gelijkende constructie. Zie verder bij
spreelat.
~
spreistuk:
weinig gebruikt woord voor de
ra (zaling) van een
lichtmast.
~
spreng:
1> touw dat in de
spanvisserij het
haartouw of de
tocht met het
achterschip van het slepende vaartuig verbindt. Gerelateerde termen:
sleepnet,
voorhouder. Zie ook links:
Diverse termen inzake het vistuig.
Bron: Eigen haard; geiïllustreerd volkstijdschrift, 1878, no. 32, 01-01-1878.
2> touw dat de onderzijde van het
reepnet met de
bovensim verbindt. Zie verder bij
spring.
Mogelijk is 'spreng' hier een zet- of schrijffout, of het gevolg van een verspreking, want verder in de tekst wordt meermalen 'spring' gebruikt.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 5. Lemmer, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
3> touw vanaf een
rol/windas tegen de achterzijde van de
roef van de
Marker waterschepen naar de
sleeplijn. Met het aanhalen en
vieren van deze spreng wordt de
koers van het
slepende schip beïnvloed. Zie ook
springbeting.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 2. Marken, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
~
sprenk:
tegen de mast geplaatste staaf of boom, waarover de voorstag tijdens het strijken loopt. Zie verder bij
sprenkel.
~
sprenkel:
1> tegen de
mast geplaatste staaf of boom, waarover de
voorstag tijdens het
strijken loopt. Ook
springpaal,
spronk,
sprenk of
spring genoemd. [
Afbeelding]
Soms gebruikt als synoniem voor
bokkepoot.
2> kabel aan de voorzijde van de spruit van een raamnet, kuilnet of kor. Zie verder bij
sprinkel.
~
sprenkelblok:
blok aan de
sprenkel, waardoor de
strijkreep loopt. Ook
springblok genoemd.
~
spriet:
diagonaal
rondhout waarmee de
nok van een
sprietzeil uitgehouden wordt. Door sommigen wordt deze ook
spier genoemd. Deze term wordt echter ook gebruikt voor een eventuele
giek aan sprietzeil.
~
Sprietaak:
geheel
open houten scheepje gelijkend op, maar wat kleiner dan de
Biesboschaak. Het type wordt door sommigen gezien als de voorloper van de
IJsselaak. Ze werden alleen in hout gebouwd en waren
getuigd met een
sprietzeil. Volgens
G.J. Schutten (blz.398) kon het scheepje ook
geroeid worden.
~
sprietbezaanzeil:
sprietzeil dat dienst doet aan de
bezaansmast.
~
sprietgrootzeil:
sprietzeil dat tevens het
grootzeil is.
~
Spriethoogaars:
houten
vissersschip met
sprietzeil. Zie verder bij
Sprietzeilhoogaars.
~
Sprietkaag:
kaag met een
sprietzeil. Behalve in tuigage behoeft er niet veel verschil met de
gaffelkaag te bestaan. De sprietkagen lijken midden negentiende eeuw uit de gratie te geraken
Men kende ondermeer de
Meppelder sprietkaag.
Uitgebreide verhandelingen over kagen vindt men bij E. W. Petrejus: Oude Zeilschepen en hun modellen, Binnenschepen, Jachten en Vissersschepen, Bussum 1973. en bij H. Haalmeijer en D. Vuik, Aken, Tjalken en Kraken. De Alk, Alkmaar.
~
sprietleuver:
leuver aan de
nok van de
spriet. Ook
nokleuver genoemd.
~
sprietloper:
het
touw, de
loper, van de
spriettalie. Ook
sprietval genoemd.
~
sprietophaler:
de takel aan het ondereinde van de spriet. Zie verder bij
voettalie.
~
sprietschip:
houten schip met
spriettuig. Verder geen gegevens bekend.
Bron: Rotterdamsche courant, 12-03-1842.
~
spriettalie:
takel, waarmee de
spriet gesteld, gehesen en gevierd kan worden. Ook
spriettakel of
trijs genoemd. [Tekst:
Spriettuig]
~
spriettakel:
takel waarmee men de spriet ophoudt. Zie ook
spriettalie.
~
spriettuig:
tuigage met
sprietzeil.
~
sprietval:
touw, dat via een
blok hoog in de
mast naar de (
takel van de)
spriet loopt en waarmee de stand van de spriet verandert kan worden en men de spriet kan
strijken en
zetten. [Tekst:
Spriettuig.]
~
sprietvork:
gaffelvormig stuk metaal dat in het oog/de lus aan de achter-bovenhoek van het
sprietzeil gestoken wordt.
Naam en afbeelding werden gevonden bij het Fries Scheepvaartmuseum in Sneek. Het is me echter niet bekend hoe wijd verbreid deze van zeilvoering was en niet in welke periode en op welk scheepstype dit in zwang is geweest.
~
sprietzeil:
vierhoekig
grootzeil, waarvan de achterboven hoek, de
nok, door een diagonaal rondhout, de
spriet, uitgehouden wordt. Vroeger ook
smakzeil genoemd. [
Afbeelding
Gerelateerde termen:
afspannen,
bonnet,
hoognok,
ferrietuig,
gaarde,
greelband,
kaaien,
nek(hoek),
noktakel,
platvallen,
rakkeval,
reep,
spriettalie,
sprietvork,
staafketting,
uitvatten,
vlieger,
voetreep,
enz.
De oorsprong van het sprietzeil is vermoedelijk te vinden bij de Grieken. In Nederland stamt het vermoedelijk uit het begin van de 15e eeuw. Alhoewel het eind zeventiende eeuw al concurrentie kreeg van het gaffelzeil, heeft het zeil het tot in de twintigste de eeuw volgehouden en zelfs daarna kan men het nog sporadisch, zoals heden ten dage op kleine Friese schouw, tegenkomen.
Het sprietzeil heeft op zijn beurt nog eeuwen lang het razeil naast zich moeten dulden.
Zie verder: Aanvullende tekst Spriettuig.
~
Sprietzeilhoogaars:
een
Hoogaars die een
sprietzeil voert. Soms ook
Spriethoogaars genoemd. Beide samenstellingen worden weinig gebruikt. Zie ook
Tekst: Sprietzeil.
Vroeger gebruikten alle hoogaarzen een sprietzeil. Later zijn de meesten overgestapt op het gaffelzeil. Alleen de vissers van Arnemuiden behielden het sprietzeil. Uit foto's blijkt dat de spriet van de Arnemuidense Hoogaars vanuit de nekhoek met behulp van het zeil overeind gehouden werd. Ze hadden dus geen spriettalie.
~
sprij:
1> de betimmering,
wegering, in ruimtes waarin
touwwerk en/of
visnetten geborgen worden.
2> de mate waarin de
zijstagen van elkaar af staan.
~
spring:
1> touw of
staaldraad, waarmee een
schip vastligt en dat van de
voorbolder achterwaarts of van de
achterbolder voorwaarts gericht is. Ook wel
steekeind en soms ook
loopdraad genoemd.
De springen zijn te onderscheiden in een
voorspring en een
achterspring.
DRAAIEN OP DE SPRING
: van een spring gebruik maken om het schip in goede positie te krijgen.
2> draad van de
springbeting naar de
sleepdraad.
3> elk der touwen tussen
stoktouw, later
ankertouw en een
staande visnet. Ook
spring genoemd. Zie ook
springer.
Dorleijn vermeldt op blz. 195 dat er vroeger wel stokken/kneppels bij het staande netten werden gebruikt, maar later niet meer. Later hield men de zijde van het net strak door daar wat meer gewicht aan de onderzijde en wat meer drijfvermogen (kurken) aan de bovenzijde aan te brengen. Bij het gebruik van kneppels waren namelijk lelijke ongelukken ontstaan!
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1. Hoorn, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
4> dialectvorm van
spreng; touw dat het
haartouw of de
tocht met het
achterschip van het slepende vaartuig verbindt. Ook
sprink genoemd.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 4. Elburg, Uitg. Van Kampen & zn, 1982. | Eigen haard; geiïllustreerd volkstijdschrift, 1878, no. 32, 01-01-1878.
Gerelateerde termen:
sleepnet,
voorhouder. Zie ook links:
Diverse termen inzake het vistuig.
5> ander, minder gebruikelijk woord, voor
sprenkel.
~
springbeting:
kleine
beting,
bolder, of een voorziening aan een
sleepbeugel, of andere constructie met soortgelijk doel, op het
achterdek van een
sleepboot. De springbeting wordt toegepast op sleepboten, die zeeschepen assisteren. Vanaf de springbeting loopt er een stevige lijn naar de
springsluiting, die rond de eigenlijke
sleepverbinding ligt. Door de
spring wordt het aangrijpingspunt op de sleepboot van het
middenschip, waar de sleepbeting staat, naar het
achterschip verplaatst. Gebruikmakend van de beweging van het zeeschip kon men de sleepboot met behulp van deze spring snel op de plaats
rond laten gaan, waarna, en na het vieren van de spring, de sleepboot, die dan achterstevoren ligt, het zeeschip kon afstoppen. Ook moet de spring voorkomen dat de sleepboot omgetrokken kan worden.[Zie ook
Film YouTube]
Een springbolder is iets geheel anders dan een springbeting!
~
springblok:
blok aan de sprenkel, waardoor de strijkreep loopt. Zie ook
sprenkelblok.
~
springbolder:
watersportersterm, waarmee men een
gangboordbolder, blijkbaar als zijnde het meest geschikt om een
spring op te zetten, wenst aan te duiden.
De term wordt vooral gebruikt bij het beschrijven van de uitrusting van de zogenaamde 'sloepjes' en aanverwante vaartuigen. Voor zover bekend is de term pas in het eerste decennium van deze eeuw in gebruik geraakt. Gezien de overeenkomsten met springbeting valt het te verwachten, dat deze term voor verwarring gaat zorgen.
~
springeb:
tijdens springtij optredend extra laag laagwater. Ook
laagwaterspring genoemd.
~
springer(tjes):
spruit met aan de uiteinden een haakje waarmee de
onder- en
bovenreep van de
zegen met de
paardelijn verbonden wordt.
Bron: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
springpaal:
tegen de
mast geplaatste staaf of boom, waarover de
voorstag tijdens het
strijken loopt. Zie ook
sprenkel.
~
springslot:
sliphaak waarmee bepaalde
visinrichtingen aan hun verankeringen verbonden zijn. Ook bekend als aftrekslot en
aftrekker. Volgens sommigen ook gebruikt als synoniem voor
schokkerslot.
Het springslot werd ondermeer gebruikt in de schokkervisserij. Het vaartuig met daarnaast de ankerkuil ligt bij voorkeur op de plaats met de sterkste stroming en de grootste diepte. Ze liggen veelal dus dichtbij de vaargeul. Sommige bronnen vermelden dat net en vaartuig door middel van een springslot met de ankerketting verbonden waren. Bij een dreigende aanvaring trok men het springslot los, waarna het net langszij het vaartuig en het vaartuig achter zijn waldraad naar de oever zwaaide.
De mij bekende springsloten zijn echter niet van een kwaliteit dat ik daaraan een schip ten anker zou leggen.
W. Böcking schrijft echter over de in Duitsland actieve schokkers dat alleen de sprinkels van het net met een 'schokkerslot' aan het knooppunt verbonden zijn. Bij dreigend gevaar, zwemmers, groot drijfhout of vuil, e.d. trekt men het slot los zodat het net langszij het schip zwaait. Daar de druk tegen de kuil wegvalt, zal het schip een eindje naar binnen toe zwaaien. Met de waldraad kan het vervolgens verder tegen de oever getrokken worden.
Om het net weer in positie te krijgen, moet men het schip aan de visdraad naar voren toe verhalen tot men het knooppunt en daarmee het springslot bereikt heeft. Daarna kunnen de sprinkels weer ingehaakt en het schip weer afgevierd worden.
~
springsluiting:
zware
sluiting, meestal een
H-sluiting, bevestigd aan een stevig
eind touw, dat als
spring gebruikt wordt. Niet te verwarren met een
snapsluiting.
~
springtij:
tij, enkele dagen na nieuwe of volle maan, waarbij
springvloed of
springeb optreedt.
~
springvloed:
1> eigenlijk de
vloedstroom waarbij een extra hoog
vloedpeil ontstaat. Ook
giervloed genoemd.
2> zeer vaak gebruikt voor
hoogwaterspring.
~
sprinkel:
1> verbinding tussen de verankering of het trekpunt van een
raamnet,
kuilnet of
kor en de
spruit of
hanepoten die met dat net verbonden zijn. Ook
sprenkel of
toom genoemd.
Gezien de verschillen tussen de verschillende ankerkuilen-raamkuilen-geikuilen, verschillende gebruikersgewoonten en verschillend taalgebruik zijn de gebruikte terminologieën soms zeer verwarrend.
Gerelateerde term:
oorzeel.
2> bij het vissen met de
ankerkuil/schokkerkuil: elk der vier touwen dat met een hoekpunt van de
broes- of bungelplank verbonden is. De vier touwen verzamelen zich in één touw, de
voorloper, dat tijdens het
bungelen op de
voorbolder vastgezet wordt.
Let op: het gaat hier om de broesplank, dus niet om het net, zoals is in de voorgaande beschrijving!
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
3> touw aan het hoekpunt van een
kor of
sleepkuil. Ook
oortouw genoemd.
De term oortouw is niet erg gebruikelijk en leidt al te gemakkelijk tot verwarring met de term aartouw.
~
sprinkler:
elk der stalen stangen, die samen het raamwerk aan de voorzijde van een
raamkuil vormen.
Deze verklaring berust vermoedelijk op een misverstand! Zie: raam en sprinkel.
~
sproeiponton:
ponton of op gelijke wijze gebruikt
vaartuig, waarop een installatie ten behoeve van het onzilten van
zand- en
grindschepen geplaatst is. Ook
ontziltingsponton genoemd. Zie verder bij
ontzilten.
~
sprok:
in het water levende larve van de kokerjuffer, die zich, naar het schijnt graag te goed deed aan
visnetten. Ook
dopworm,
houtworm,
rietworm,
sprokkelaas,
rietaas,
sprot en
miente genoemd.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
sprokkelaas:
in het water levende larve van de kokerjuffer, die zich, naar het schijnt graag te goed deed aan
visnetten. Ook
dopworm,
houtworm,
rietworm,
sprok,
rietaas,
sprot en
miente genoemd.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
sprong:
1> de verticale afstand tussen een punt op de rechte lijn tussen het hoogste voorste, en hoogste achterste punt van de romp, en het
dek. De sprong is een maat voor de
zeeg van een schip.
2> de hoogte van de
deksprong.
3> buitenwaartse bocht in het
voorlijk van een
zeil. Weinig gebruikte term. Zie ook
gilling.
Bron: Volgens J. van Beylen in het 'Zeilvaart lexicon' gaat het om het grootzeil (wat ik vreemd vind). Bij A.C. Twent's Zeemanswoordenboek noemt men het in relatie tot een stagzeil (wat mij normaler lijkt).
~
spronk:
tegen de
mast geplaatste staaf of boom, waarover de
voorstag tijdens het
strijken loopt. Zie ook
sprenkel.
~
sprot:
in het water levende larve van de kokerjuffer, die zich, naar het schijnt graag te goed deed aan
visnetten. Ook
dopworm,
houtworm,
rietworm,
sprokkelaas,
rietaas,
sprok en
miente genoemd.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
sprotkuil:
aan de
voorsteven van een boot opgehangen
kuilnet waarmee op de larve van de kokerjuffer (=
sprot) gevist wordt.
Het is me niet geheel duidelijk of het schuitje geankerd ligt en de stroming het werk moet doen, of dat het voortgeroeid wordt.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023 | Afbeelding: Winkler Prins, geïllustreerde encyclopaedie. Elsevier, 1905-1912. Via Delpher.nl.
~
sprotnet:
bepaald type
ankerkuil, wat rond Vlaanderen gebruikt werd. Mogelijk uitsluitend gebruikt voor de zeevisserij. Ook
stroopkuil genoemd.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023
~
spruit:
1>
combinatie van
einden touw (
touwspruit),
staaldraad (
draadspruit) of soms ook ketting (
kettingspruit), zodat er drie of meer bevestigingspunten ontstaan. Het doel hiervan is de kracht op één der punten over de anderen te verdelen.
Ook
hanepoot,
scheertouw of
evenaar genoemd. De
einden die aan hetzelfde voorwerp of aan twee gelijkwaardige zaken gezet zijn, noemt men de
benen.
Gerelateerde term:
koppetje,
broek,
watersleng,
enz.
2> oude term voor een aftakking van een rivier of waterloop. Zie ook
sprant.
~
spud:
stalen paal, die door of langs het
schip loopt, op en neer gehaald kan worden, en waarmee een schip zich op de bodem van het
vaarwater vast kan zetten. Verkorting van
spudpaal. Ook wel
sput genoemd.
~
spudlier:
draadlier waarmee men de
spudpaal kan ophijsen of laten zakken.
~
spudpaal:
stalen paal, die door of langs het
schip loopt, op en neer gehaald kan worden, en waarmee een schip zich op de bodem van het
vaarwater vast kan zetten. Ook
spijker of
ankerpaal genoemd. In diverse bronnen geschreven als
sputpaal.
De diepte tot waarop een spudpaal bruikbaar is noemt men
steekdiepte.
Tot in de jaren negentig van de vorige eeuw waren spudpalen iets voor kraanschepen, werkvaartuigen en een enkele varende snackbar. In de vrachtvaart begon men, na het ontwikkelen van de telescopische spudpaal, ook het gemak van overal kunnen liggen in te zien en wordt een steeds toenemend aantal schepen met spudpalen uitgerust. Deze ontwikkeling heeft echter ook negatieve kanten. Eén daarvan is dat goed bruikbare los- en ligplaatsen minder belangrijk worden. Hierdoor wordt het voor hen die aan boord zijn lastiger gemeenschap met de wal te hebben en ook is het risico dat men op drift raakt groter.
Ook bij zuigers is het gebruik van spudpalen toegenomen. Zo maakt men voor de voorwaartse verplaatsing gebruik van een spudpaal in een spudwagen terwijl voor zwenken soms zwaaipalen/pivots gebruikt worden.
De term 'spud' is van oorsprong Engels en heeft in dit geval betrekking op een smalle spade. De schijfwijze met een 'T' moet dus als foutief gezien worden.
Gerelateerde termen:
hefspudpaal,
hulppaal,
pivot,
spudlier,
spudwagen,
verpennen,
werkpaal,
zwaaipaal,
enz.
~
spudponton:
ponton met twee of meer
spudpalen. Het ponton kan zowel als
aanlegplaats als ook als werkeiland fungeren.
~
spudwagen:
op een tandwielbaan geplaatste constructie met daarin een hydraulisch beweegbare
spudpaal. In goed Nederlands ook
paalwagen genoemd.
De spudwagen loopt over in het achterschip aanwezige smalle beun waardoor de spudpaal naar de bodem kan zakken. Aan het begin van de arbeidsslag wordt de spudwagen vooraan de beun geplaatst, waarna men de spud laat zakken. Tijdens het werk zal de spudwagen langzaam naar achter bewogen worden. Aan het eind gekomen kan de spud gelicht worden en de wagen weer naar voren toe verplaatst worden. Zie ook spudwagenponton
Bron: Baggertechniek april 1995, uitgave TU-Delft. Teksten Baggermuseum Sliedrecht.
[Links:
Diverse termen inzake het baggeren.]
~
spudwagenponton:
apart
ponton waarop de
spudwagen geïnstalleerd is. Het ponton wordt, wanneer het
hoofdponton, in verband met het vervoer, niet groot genoeg kan zijn, achter het
hoofdponton van demontabele
zuigers geplaatst.
Bron: Baggertechniek april 1995, uitgave TU-Delft. Teksten Baggermuseum Sliedrecht.
[Links:
Diverse termen inzake het baggeren.]
~
spudden:
de
spudpaal gebruiken.
~
spui:
1> afwateringskanaal.
2> waterkering waarmee men op gezette tijden water kan laten wegvloeien. Verkorting van
spuisluis.
3> volgens sommigen: waterinlaat in een
scheepskameel en soms ook bij een
drijvend dok.
Bron: Ab Hoving, Modellen Vertellen, Bijzondere verhalen uit de modellenkamer van het Rijksmuseum, Franeker 2012.
~
spuidok:
afgesloten ruimte waarin water verzameld wordt, ten einde dit voor het
spuien te kunnen gebruiken. Zie verder bij
spuikom.
~
spuien:
water uit een vaart, kanaal, o.i.d. weg laten vloeien. Ook
stromen of
afstromen genoemd.
Spuien geschiedt meestal om een te veel aan water kwijt te raken. In bijzondere gevallen spuit men om meegevoerd slib uit een haven of kanaal kwijt te raken. Zie ook spuikom.
~
spuigat:
1> willekeurige opening in de
scheepswand, waardoor water, dat op het
dek komt, overboord kan vloeien. Ook bekend als
spiegat,
spijgat,
loosgat en waterloosgat. [Lijst:
Spreekwoorden e.d.]
Verwante termen:
lenspoort,
loosgat,
loosklep,
loggat.
2> in de leggers aangebrachte of aanwezige openingen, waardoor het in het schip geraakte water naar het diepste punt kan vloeien. Beter bekend als
muizeling, maar ook spuigat,
spiegat of
spijgat genoemd.
3> opening in de den van een
beunschip, waardoor men overtollig water en slib kan laten wegvloeien. Meestal voorzien van een
vloeiklep, schotten of planken waarmee men de afstroming kan regelen. Soms heeft men een soort 'overvloeikanaal' geschapen en komt de opening uit in de romp [
Afbeelding]
~
spuigatklep:
kantelbare klep in een
spuigat. Die voorkomt dat water door de
loospijp of
-poort naar binnenkomt. Zie ook
kantelklep.
Bron: J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023
~
spuigatprop:
prop waarmee men een spuigat af kan sluiten. Een vrij onzinnige bezigheid lijkt mij.
Bron: P. Versnel's Vakwoordenboek. | J. van Beylen Zeilvaart lexicon, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, 2023
~
spuikanaal:
kanaal met daarin een spuisluis. Ook
lozingskanaal of
zijl genoemd.
Sommige spuikanalen lopen parallel aan een schutsluis. Dezen beginnen meestal een eind boven de sluis, lopen vervolgens in een boog om de sluis heen, om een eind beneden de sluis weer op het vaarwater uit te komen. Ze worden aangelegd om schepen, die vlak voor de sluis moeten manoeuvreren van hinderlijke stroming te vrijwaren. Sommige spuikanalen zijn tevens voorzien van gemalen om bij een te kort aan water, het bovengelegen kanaalpand van water te voorzien.
~
spuiklep:
willekeurige klepconstructie waarmee voorkomen wordt, dat water het water terug stroomt. Zie ook
loosklep.
~
spuikoker:
verbinding tussen met elkaar corresponderende
spuigaten. Ook
loospijp genoemd.
~
spuikolk:
afgesloten ruimte waarin water verzameld wordt, ten einde dit voor het
spuien te kunnen gebruiken. Zie verder bij
spuikom.
~
spuikom:
1> afsluitbaar deel van de haven waarin, tijdens opkomend water, water verzameld wordt om tijdens laagwater het slib uit de haven te kunnen spoelen. Ook
spuidok of
spuiput genoemd.
Tegenwoordig ook 'spoelzee', in het Duits 'Spülsee' genoemd.
2> soort van extra kolk aan de sluis, die net als een spuikom, tijdens de hoogwaterperiode gevuld wordt, om bij de laagwaterperiode sterker te kunnen spoelen. Ook
spuikolk of
spuiput genoemd.
[Links:
Diverse termen inzake sluizen en stuwen.].
~
spuilantaarn:
lantaarn waarmee het
spuisein gegeven kan worden; dit bestaat uit drie rode lichten.
Genoemd in de inventaris van de (pont) Hembrug: Staatsblad van het Koningrijk der Nederlanden. 1882 via Delpher.nl
~
spuiopening:
1> algemene term voor een wat grotere opening aan
boord waarlangs water over boord kan weg vloeien. Zie ook
spuigat,
spuikoker en
spuiklep.
Ondermeer de openingen waarlangs men op beunschepen het modderwater loost, worden wel de spuiopeningen genoemd.
Term word gebruikt in: Vissersvaartuigenbesluit 2002, Beleidsregel waterdichte afsluiting van dekopeningen van vissersvaartuigen. Art. 5.
2> openingen in bepaalde waterstaatkundige werken waarlangs men water weg- of toe kan laten vloeien.
De term wordt o.a. gehanteerd in de TU-Delft publicatie "Optimalisatie van afmetingen spuiopeningen in huidig voorontwerp van open spuisluis in Afsluitdijk" door A. Maas.
~
spuiput:
afgesloten ruimte waarin water verzameld wordt, ten einde dit voor het
spuien te kunnen gebruiken. Zie verder bij
spuikom.
~
spuisein:
een vlag of drie rode lichten (tegenwoordig alleen nog lichten), die de
scheepvaart voor een hinderlijke stroming, veroorzaakt door een gemaal of
spuisluis, waarschuwen.
Gerelateerde term:
spuilantaarn.
~
spuisluis:
1> constructie, waardoor men een te veel aan water naar een lager gelegen gebied kan laten afvloeien.
Ook bekend als
spui,
verlaat,
uitwateringssluis,
afwateringssluis,
doorlaatsluis en
ontlastsluis.
In het algemeen gebruikt men de term spuisluis (soms onterecht) in alle voorkomende gevallen waarbij men via de sluis, geen schutsluis zijnde, water weg laat vloeien en wordt er geen echt onderscheid gemaakt tussen spuien om de haven te spoelen, spuien om de waterstand te regelen of spuien om ongebruikelijk overschot aan water kwijt te raken.
Spuien en stuwen hebben ondermeer tot doel de waterstand te beheersen. Spuien worden meestal gebruikt* om een te veel aan water te doen afvloeien, stuwen worden echter gebruikt om het afvloeien van (te veel) water te voorkomen zodat er in een bepaald gebied voldoende water voorhanden blijft.
*Spuien en stuwen worden soms ook gebruikt om water via bepaalde wegen te sturen.
Gerelateerde termen:
inundatiesluis en
inlaatsluis. [Links:
Diverse termen inzake sluizen en stuwen.]
2> sluis die gebruikt wordt om op bepaalde momenten een extra grote hoeveelheid water door een haven, vaarwater e.d. te laten stromen. Zie ook
spuikom.
Dit doet men in de hoop dat daarmee slib en vuil door de stroming losgewoeld en vervolgens naar buiten gespoeld wordt. Dit soort sluizen zijn meestal in zeehavens te vinden.
Een ander gebruik vindt men bijvoorbeeld in Amsterdam waar men het gebruikt om het grachtenwater te verversen.
Bron: G.J. Arends, Sluizen en stuwen: De ontwikkeling van de sluis- en stuwbouw in Nederland tot 1940, Delftse Universitaire Pers 1994.
~
spuitbak:
vermoedelijk het laatste
ponton onder een zand of baggerpersleiding, waar de specie in een dikke straal uit treedt.
~
spuitlans:
1> de stalen pijp met handgreep en spuitkop, van een
hogedrukspuit.
2> lange stalen pijp waardoor met een krachtige pomp water gepompt wordt. Met de spuitlans worden, bij een
berging, geulen dwars onder het
schip door 'gegraven'.
~
spuivlag:
vlag waarmee het
spuisein gegeven kan worden. Thans weinig voorkomend. Voor het spuien gebruikte men (thans) een blauwe vlag met het woord 'spuien'. Voor het inlaten gebruikt men een driehoekige vlag(wimpel) met de tekst 'inlaten'.
Het is me niet bekend of de vlag met de tekst 'inlaten' vroeger ook in gebruik is geweest.
De blauwe vlag met spuien wordt reeds in Staatsblad van het Koningrijk der Nederlanden van 1876. genoemd.
~
sputpaal:
foutieve schrijfwijze van
spudpaal.
~
squat:
modern woord voor
bodemzuiging.
Uit het Engels afkomstige term voor hurken, door de knieën zakken.
~
S-slag:
s-slag touw
: linksgeslagen
touw.
~
S-spant:
spantvorm waarin twee tegengesteld lopende bochten zitten.
Deze spantvorm vindt men terug bij gepiekte schepen, zoals ondermeer bij het Fries jacht en sommige boeiers.
Er zijn echter ook vrij veel schepen die alleen in het achterschip een S-spantvorm hebben.
~
SSL:
combinatie van drie vaartuigen. Een slepend vaartuig, een duwbak en een sleepschip met duwsteven. Zie verder bij
leverworst.
~
staafketting:
uit stalen staven, met aan beide zijden een oog, opgebouwde ketting. Ook
putting genoemd.
Staafkettingen werden ondermeer bij klapbruggen, stagen, en de standaard van het spriettuig gebruikt.
~
staafsteven:
steven, die bestaat uit een dikke stalen strip, waartegen de
gangen van beide
boegen geklonken worden. Minder gebruikelijke naam voor
stafsteven.
O.a. genoemd op de website ssrp.nl.
~
staafverschansing:
niet voldoende bekend, waarschijnlijk een soort
buisreling maar dan van dunner, massief materiaal.
~
staai:
a> variabele lengtemaat. Bij
zalmzegens bijvoorbeeld de afstand die gelijk is aan tweemaal de
maaswijdte (is ongeveer gelijk aan drie
mazen).
Meer ruimte in de streek verkrijgt men bijvoorbeeld door met een kleiner staai te werken.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
Gerelateerde term:
halfwant.
b> de ruimte die tussen punten waar het
net aan de reep bevestigd is, ontstaat.
De staai is in feite dus een driehoekige ruimte langs de randen van het net waarvan de reep en twee beentjes van de mazen de zijden vormen.
~
staaidraad:
lijn waarmee de
zegen aan de
onderreep en
bovenreep vastgemaakt wordt. Ook staaisel of staaigaren genoemd. [Links:
Diverse termen inzake het vistuig.]
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
staaien:
het vastzetten van het
visnet, de
ladderingen,
wargarens,
hangers aan de onder- of
bovenreep,
simmen of aan de
hoepels (zie
ophoepelen).
Ook
opstaaien of
instaaien genoemd. Bij zegens spreekt men ook van aanrijgen, opsteken en inbinden.
Gerelateerde term:
inpezen.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
staaigaren:
garen dat bij het
staaien en
ophoepelen gebruikt wordt, dus waarmee men
visnetten vastmaakt aan
repen of hoepels.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
~
staaisel:
lijn waarmee de
zegen aan de
onderreep en
bovenreep vastgemaakt wordt. Ook staaidraad of staaigaren genoemd.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
~
staak:
1> stevige houten paal, die in de bodem ingedreven wordt en die de
schutting van de
vissteek overeind moet houden.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
2> enig andere stevige paal waaraan een
fuik of ander visgerei vastgemaakt is.
~
staal:
1a> uit ijzererts gewonnen metaal met een koolstofpercentage van minder dan 2 procent.
b> algemene benamingen voor al het uit ijzererts gewonnen metaal. Zie ook de toelichting bij
ijzer.
2> de grondslag van een dijk.
~
staalboom:
1> staalbomen:
bepaald
vistuig: tussen twee of meer in de grond geheide palen opgestelde
kuilnetten.
De term wordt (bijna) uitsluitend in het meervoud gebruikt. De term staal komt volgens sommige bronnen van de woorden staak en steel. Andere bronnen houden het op een veel voorkomende verbastering van 'stal'. Met het metaal staal heeft het niets te maken. De gebruikte palen zijn (meestal) van hout. Dit type vistuig was reeds in de veertiende eeuw in gebruik maar werd halverwege de zestiende eeuw in verband met het gevaar voor de scheepvaart en verzandingen, maar voor al ook wegens de schade die het aan de visstand aanrichtte verboden. Rond het midden van de 19de eeuw weer in gebruik gekomen en al in 1890 weer onbruik geraakt of opnieuw verboden.
De palen waren aan de bovenzijde met touwen met elkaar verbonden, bovendien waren ze nog met ankers vertuid. De onderpees van het kuilnet kon doormiddel van lijnen en blokken omhoog getrokken worden, gegeid, waardoor de bek/muil zich sloot. Daarna werd bij het kenteren van het tij het uiteinde van het net met het staarttouw in de boot getrokken en kon het net geleegd worden. Vervolgens haalde men het anker op en trok de kuil met het staarttouw dat dwars door het net liep, het binnenstaarttouw in de richting van de stroom, waarna het anker opnieuw in stelling gebracht werd. Dit noemde men doorhalen. Zowel met eb als vloed vissen noemden men van vloeien vissen.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
2> elk der palen van voornoemd vistuig.
~
staalbouw:
1> de bouw van stalen
vaartuigen.
2> met betrekking tot het
casco van een vaartuig: geheel van staal.
Gerelateerde termen:
houtbouw,
compositiebouw.
~
staalbouwwerf:
nieuwbouwwerf waar men stalen schepen bouwt.
~
staaldraad:
door het ineen draaien van dunne metalen draden verkregen zeer lange, soepele, streng. Ook
staalkabel,
draad, als ook
kabel genoemd. Staaldraad wordt sinds ca. 1870 geproduceerd. [
Afbeelding]
Staaldraad wordt meestal gevormd door zes bundels, kardelen of strengen, die rond een hart liggen. Ook het hart kan een kardeel zijn.
GEGALVANISEERD STAALDRAAD
: staaldraad, waarvan de draden waaruit het opgebouwd is galvanisch van een beschermlaag voorzien zijn.
NAGETROKKEN STAALDRAAD
: staaldraad, waarbij de draden waaruit het opgebouwd is, pas na het galvaniseren op de juiste dikte getrokken zijn.
VOORGEVORMD STAALDRAAD
: staaldraad, waarvan de draden waaruit het opgebouwd is, te voren in model gebracht zijn.
Gerelateerde termen:
kruisslag,
langsslag,
loperdraad.
~
staaldraadkies:
metalen klemconstructie waarmee men staaldraadverbindingen en lussen kan maken. Ook slechts
kies genoemd.
~
staaldraadklem:
1> metalen klemconstructie waarmee men staaldraadverbindingen en lussen kan maken. Vaak
kies genoemd.
2>
eenvoudige tweedelige metalen constructie, waartussen twee stukken
staaldraad, door het aandraaien van een boutje, geklemd worden.
~
staaldraadkous:
druppelvormig gebogen stuk metaal met gootvormige doorsnede, dat gebruikt wordt om
ogen in
staaldraad te beschermen. De
keel beschrijft, net als bij
staaldraadschijven, een halve cirkel en omvat de staaldraad dus tot halverwege. De meeste staaldraadkousen zijn gemaakt van gegalvaniseerd staal. Voor roestvrij staaldraad gebruikt men RVS kousen. In bijzondere gevallen gebruikt men massieve gegoten of
smeedijzeren kousen.
Gerelateerde temen:
touwkous,
ei-kous.
Een staaldraadkous die aan de onderzijde eindigt met vrij lange scherpe punten wordt ook
puntkous genoemd. Deze worden het meest in combinatie met met de hand gelegde splitsen gebruikt.
Er zijn echter ook staaldraadkousen met aan de onderzijde vrij korte, eventueel afgeronde, einden. Deze worden het meest in combinatie met pershulzen en kiezen gebruikt.
De gewone staaldraadkous gebruikt vrij licht materiaal. De
profielkous gebruikt veel dikker materiaal en weegt dan ook 2 tot 3 maal zoveel. Bovendien is de bodem van de keel van dikker materiaal dan de zijden. Ze zijn daardoor vormvaster.
Profielkousen worden ook geleverd met een inwendige versterking. Men noemt het een
versterkte kous. In de 'punt' van de kous is een driehoekig gedeelte aangebracht, dat de kous vormvaster zal maken. De kous zonder punten noemt men
afgeknotte profielkous
De
massieve kous is een massief blok gietstaal of een stuk smeedijzer met het model van een staaldraadkous. Centraal is een opening voor een bout aangebracht. Om gewicht te besparen is soms in de 'punt' een driehoekige opening. Ze worden ook
vormkous,
smeedijzeren kous,
smeedstalen kous of
gesmede kous genoemd.
~
staaldraadschijf:
schijf met smalle halfronde 'groef'. Zie verder bij
draadschijf.
~
staaldraadsplits:
verbinding of lus, een
splits, gelegd in
staaldraad.
Gerelateerde termen:
bekleden,
pershuls,
staaldraadkies.
~
staaldraadsplitsen:
een stevige verbinding tussen delen
staaldraad tot stand brengen door de afzonderlijke
kardelen/strengen te vervlechten.
~
staaldraadterminal:
metalen deel waarin het uiteinde van een staaldraad opgenomen is en waarmee de staaldraad ergens aan verbonden kan worden. Ook bekend als
draadterminal en vaak slechts
terminal genoemd.
Aan de terminal vallen twee delen te onderscheiden: het gedeelte waarin de staaldraad vastgezet wordt en het gedeelte dat ergens aan vast gezet kan worden. Het gedeelte waarin de staaldraad vastgezet wordt is meestal een lange bus, die door walsen of persen, de pers- of walsterminals, vast rond het staaldraad sluiten. Dit walsen of persen moet met speciaal gereedschap geschieden reden waarom een goedkopere oplossing middels de zogenaamde doe-het-zelfterminal verzonnen is. De doe-het-zelfterminal is meestal voorzien van een conische klem of spie-inrichting waarmee de staaldraad vastgehouden wordt.
De bevestigend deel is vaak uitgevoerd met een oog, de oogterminal, met een gaffel, de gaffelterminal, met een soort wartelverbinding, de toggle-terminal, met in spanschroeven passend schroefdraad, de studterminal, met een bolvormige verdikt uiteinde, de ballterminal of met een slotpassend uiteinde, de inhaakterminal.
Behalve voor staaldraad bestaan er ook nog terminals voor een bepaalde soort kunststofdraad; het zogenaamde parafil. Deze terminals noemt men wel parafilterminals.
Terminals worden toegepast op draden tot een dikte van 12mm. In de binnenvaart worden ze bijna uitsluitend voor de diverse soorten draadrelingen gebruikt.
~
staaldraadtouw:
1> oude benaming voor
staaldraad.
2> later soms gebruikt voor een combinatie van staaldraad en natuurlijke vezels zoals
Herculestouw en
Cobratros.
~
Stael-ever:
een vissersschip van de Zuiderzee dat gebruikt werd bij de haringvisserij met zogenaamde
staalbomen. Zie ook bij
ever.
~
staalijzer:
vooral in het begin van de twintigste eeuw gebruikte term, wanneer men niet precies wist welk term op dat moment voor bepaalde soorten staal en ijzer gebruikt diende te worden. Zie ook bij
ijzer.
Er werden wel afspraken gemaakt hoe alles genoemd moest worden, maar ook dat werd geregeld herzien. Al met al was het een verwarrend geheel, waar zowel de schippers als veel van de werven weinig mee op hadden.
Een uitleg over dit soort afspraken is te vinden in: IJzer en staal: Van smeden tot gieten... door M. de Bouw en I. Wouters op VUB/ULB.
De term staalijzer komt ondermeer voor in de bouwovereenkomst tussen de werf Bock en Meijer, Leimuiden en schipper Hoogmoed, Rossum, Gelderland.
~
staalkabel:
door het ineen draaien van dunne metalen draden verkregen zeer lange, soepele, streng. Zie verder bij
staaldraad.
~
staalplamuur:
plamuur met polyester of epoxyharsen. Ook wel
ijzerplamuur genoemd.
Het was in de jaren zeventig (en naar het schijnt tegenwoordig nog) een lekenterm voor plamuur op basis van kunstharsen. Eerst voornamelijk polyester met vulmiddel (krijt?) of korte stukjes glasvezel. Uiteindelijk leidde het tot de ontwikkeling van kneedbaar staal (iron putty e.d.) een epoxyhars waarin metaal poeder verwerkt is.
~
staalvisserij:
de
fuikenvisserij bij Enkhuizen. Ook
vastvisserij genoemd.
Ik vraag me af of er verwarring is ontstaan met de visserij met stael-evers.
~
staalwerf:
werf waar men stalen
schepen bouwt (of repareert). De term werd alleen in de tijd dat er nog vele
houtwerven waren gebruikt.
~
staand:
niet bewegend.
STAAND NET
,
STAAND (VIS)WANT
: stilstaande visnetten. Zie bij
viswant.
STAAND-NETVISSER
: schip dat of persoon die met staande netten vist.
STAAND PART
: het deel van touw, staaldraad of ketting waar mee men niet werkt, maar wat min of meer vast zit. Voornamelijk van toepassing op takels en knoopwerken. Zie ook bij
part.
STAAND TUIG
: zie bij
want.
STAAND WANT
: zie bij
want.
~
staande-masten-route:
serie opeenvolgende
vaarwegen lopende van Delfzijl naar Vlissingen waarop de laagste vaste overspanning een
onderdoorvaarthoogte van bijna 30 meter heeft.
~
staander:
1> verticaal gedeelte van het dwarsverband op houten schepen. Deel van het
spant. Soms ook
oplanger en mogelijk ook
steunder genoemd en in Overijssel schijnt met het als
stender te betitelen.
2> algemene benaming voor een dragend, verticaal, onderdeel van een constructie; bijv. de
koning van een
davit of
kaapstaander, maar ook de verticale delen van het
raam van een
raamkuil.
3> Vlaamse term voor de gehele
beretand. De kop van deze staander noemen zij, zeer verwarrend, wel beretand.
4> verticale lijnen tussen
boven- en
onderreep van
drijfnetten. Plaatselijk ook
hangers genoemd. Zie ook
wargaren en
laddering.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
5> verticale stijl als onderdeel van een soort portaal dat zich ongeveer halverwege de
slep van een
galg bevindt. De staanders zijn aan de bovenzijde met dwarsbalkjes aan elkaar verbonden. De complete constructie is hoger dan die van de op het uiteinde van de slep aangebrachte constructie met
stijlen.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
~
staanderblok:
blok dat onbeweeglijk aan het
schip vast zit. Vaak een verkorting van
zwaardstaanderblok.
Gerelateerde term:
voetblok.
~
staandwantvisser:
visser, die gebuik maakt van een
staand viswant; dat wil zeggen een
visnet dat niet beweegt. Ook geschreven als
staand wantvisser(1),
staand-wantvisser(2),
staand want-visser(3) en als
staand-want-visser(4).
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 5. Lemmer, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
(1) idem, echter deel 1, Inleiding. (2) idem, echter deel 2, Volendam. (3) idem, echter deel 1, Hoorn, (4) idem, echter deel 5, Vollehoven.
~
staandwantvisserij:
vorm van
visserij, die gebuik maakt van een
staand viswant; dat wil zeggen een
visnet dat niet beweegt. Ook geschreven als
staand-wantvisserij(1),
staand wantvisserij(2),
staand-want-visserij(3)
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 5. Lemmer, Uitg. Van Kampen & zn, 1982.
(1) idem, echter deel 3, Spakenburg. (2) idem, echter deel 2, Marken. (3) idem, echter deel 5, Vollehoven.
~
staart:
1a>
vrij onbekende term voor het bredere deel van een houten
roer. (Gehele gekleurde deel in de tekening.) Vaak ook
blad (roerblad) genoemd.
1b> mogelijk alleen dat deel van het roer dat achter de denkbeeldige lijn van de rug uitsteekt. (Donkerder gekleurd in de tekening.)
De meeste mensen spreken van hak en van hakroer terwijl staart toch tot veel minder verwarring aanleiding geeft. De term staart wordt ondermeer aangetroffen in Oude Vlaamse bestekken.
Houten roeren van zeegaande schepen hebben korte staarten, logge sleepschepen voor het binnenwater lange.
2> zakvormig, achterste deel van bepaalde
kuilnetten, dat aan het uiteinde dichtgebonden is. In dit deel verzamelt zich de in het net geraakte vis. Ook
aat,
aatje of
kruik genoemd.
Bron: Peter Dorleijn, Van gaand en staand want, deel 1 Inleiding. Van Kampen & zn, 1982.
De term kruik schijnt voornamelijk bij de staande kuilnetten in gebruik te zijn.
Bij sleepkuilen meestal voorzien van één inkel. Bij ankerkuilen vaak meer gelijkend op een fuik, en soms ook zo benoemd, dus voorzien van meerdere inkels en vaak opgehoepeld.
Gerelateerde term:
staarttouw.
3>
onderste deel van een
genaaide steng op Vlaamse schepen; om precies te zijn het deel dat tegen de
ondermast aanligt.
4a>
het vrije eind van een touw dat aan de andere zijde ergens aan vast
gesplitst of
gestropt is.
b> het vrije eind van het touw wat rond een
staartblok ligt.
5>
soms gevlochten, op het
zeil genaaide, versteviging van touw welk bedoeld is om de krachten optredend bij de
schoothoorn of
schootleuvers te verdelen.
Soms ook
trekker genoemd, maar dan meestal twee
zeilkousen in een boog verbindend.
6> onderste deel van een last die uit op elkaar liggende zaken bestaat.
~
staartblok:
1> aan een eind touw of staaldraad
gestropt blok.
2> volgens een enkeling een
hakblok.
Dit moet eigenlijk als foutief aangemerkt worden.
~
staartlijn:
1> touw aan het uiteinde van een
ankerkuil. Ook
staartouw genoemd. Zie verder aldaar.
2> staartlijntje: touwtje aan
aalfuik of
kubbe. Meer gebruikelijk
kruiktouwtje genoemd.
~
staartluik:
het voorste luik van de
uitwip. Zie ook
kopluik.
~
staartroer:
klassiek houten roer met een
staart.
Door Haalmeijer en Vuik een hakroer genoemd, maar voor de term hakroer lijken geen duidelijk aanwijsbare bronnen te vinden te zijn. De term staartroer komt ondermeer in Vlaamse bestekken als ook in A. de. Goede, Oud-Nederlandsch procesrecht: Seventuig. Uitg. Dekker en Van De Vegt, uit 1948 voor.
~
staartstaak:
staak/fuikestok waaraan de achtereinden van verschillende
fuiken vast zitten. Ondermeer van toepassing op
zalmsteken. De staartstaak staat verder van de
schutting dan de
kropstaken.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
~
staartstuk:
tot onder water stekend, slank deel van ondermeer een
buitenboordmotor, waarin de overbrenging naar de
schroef, de
keerkoppeling en vaak ook de knaldemper ondergebracht zijn.
~
staarttouw:
1a> touw aan het uiteinde, de
staart, van een
kuilnet.
Met het staarttouw is het net dichtgebonden. Met het touw kan het uiteinde van het net boven water gehaald en vervolgens geleegd worden. Bij staalbomen gebruikt men soms ook een binnenstaarttouw.
b> bij de
ankerkuil/schokkerkuil: touw aan de
staart van de ankerkuil. Meestal verbonden met een
boei, die op zijn beurt met het
slechteindje met het schip verbonden is. Plaatselijk ook
staartlijn,
zaktouw,
achtertouw,
leidtouw en
neuring genoemd.
Bron: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
2> bij de
zegenvisserij met paarden: stuk
touw in het tuig van het paard waarmee de verbinding tussen het tuig (
trekriem?) en de
zegen (of de
paardelijn) in geval van nood doorgesneden kan worden.
Bron: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
~
staat:
IN OUDE STAAT HERSTELLEN
,
IN originele STAAT HERSTELLEN
:
een
schip zo veel mogelijk weer in de staat waarin het verkeerde toen het
uitgehaald werd, terugbrengen.
Oude schepen die werkelijk in oorspronkelijke staat verkeren, treft men bijna uitsluitend in musea aan. Varende en/of bewoonde schepen moeten heden ten dage namelijk aan diverse eisen, die meestal onverenigbaar met de oorspronkelijke toestand zijn, voldoen. Bij een flink aantal van deze schepen heeft men echter heel netjes het vroegere beeld weten te behouden. Helaas zijn er echter ook vrij veel schepen, die er voor de leek er misschien wel net zo uitzien als de schepen van vroeger, maar waarbij er soms van een verantwoorde 'restauratie' nauwelijks sprake is.
~
staatie:
oplopende
boeiing/
verschansing op het
achterschip van bepaalde schepen. Staatie is een ongebruikelijke schrijfwijze. Zie verder bij
statie.
~
staats:
oplopende
boeiing/
verschansing op het
achterschip van bepaalde schepen. Oude schrijfwijze voor
statie. Zie ook tekst:
Statie - Staatsie.
Bron: Gerrit. Groenewegen. Verzameling van vier en tachtig stuks Hollandsche schepen. 1789, 1967. | P. le Comte: Afbeeldingen van Schepen en vaartuigen in verschillende bewegingen,
Amsterdam 1831.
~
Staatscommissie voor het binnenschippersbedrijf:
in 1905 ingestelde commissie die onderzoek moest doen naar de omstandigheden in de Nederlandse vrachtvaart. Deze commissie bracht in 1911 verslag uit, wat uiteindelijk in 1933 leidde tot het aannemen van de wet op de
evenredige vrachtverdeling.
Bron: De eeuw van de toerbeurt, Schuttevaer Maritiem 1999.
~
staatsgat:
opening achter in de
statie, beter bekend als
hennegat.
Bron: P. le Comte: Afbeeldingen van Schepen en vaartuigen in verschillende bewegingen, Amsterdam 1831.
~
staatsie:
speciale vorm van het
boeisel op het
achterschip, bij enkele
schepen. Het boeisel van het achterschip buigt niet met de
stuiten mee, maar loopt, in een rechte lijn, schuin naar achter weg. De bovenkant van de statie valt sterk naar binnen en waar de bovenkanten van beide zijden elkaar raken houdt deze abrupt op, zodat er in de achterkant een driehoekige opening, het
hennegat, ontstaat. Ook geschreven als
staatie. Zie verder bij
statie.
In afwijking van mijn eerdere voorkeur om 'staatsie' als belangrijkste term voor dit onderdeel te zien, heb ik nu (23-7-2024) toch gekozen voor 'statie'. Voor de voor en tegens van deze keuze: zie daarvoor ook bij statie.
~
staatsieaak:
een
vrachtschip, een
lastaak, met een
statie.
De term kwam voor in een boedelbeschrijving van een scheepswerf Duijvendijk. Geen enkele mij bekende bron maakt melding van een dergelijk vaartuig.
~
Staatsiepaviljoenpoon:
zeilend houten vrachtschip. Ook als
statiepaviljoenpoon geschreven. Zie verder bij
Poon.
Bron: Kees Touw via schepen-en-schippers-van-bergen-op-zoom.jouwweb.nl.
~
Staatsiepaviljoenschip:
zeilend houten vrachtschip met
paviljoen en
statie. Voorkomende maat: 62 bij 14,5 voet. Ook als
statiepaviljoenschip geschreven. Verder geen gegevens.
Bron: Rotterdamsche courant, 11-05-1819.
~
Staatsiepaviljoenschuit:
zeilend houten vrachtschip. Ook
statiepaviljoenschuit genoemd. Zie verder bij
Brabantse schuit.
Bron: Middelburgsche Courant, 10 september 1859, blz.4. Nieuwe Rotterdamsche courant, 07-09-1859.
~
Staatsiepaviljoentjalk:
zeilend vrachtschip. Een
hektjalk met
paviljoen. Voor zover bekend niet ook als statiepaviljoentjalk, maar wel als
paviljoenstatietjalk geschreven. Een enkele maal
hekpaviljoentjalk genoemd.
Bron: Kees Touw via schepen-en-schippers-van-bergen-op-zoom.jouwweb.nl. Nieuwe Rotterdamsche courant, 28-12-1854.
~
staatsieplank:
minder bekende term voor het
naambord. Ook geschreven als
statieplank.
Bron: overlevering via kustvaartforum.com.
~
staatsiepoonschuit:
houten vrachtschip uit het begin van de negentiende eeuw. Ook als
statiepoonschuit geschreven. Zie verder bij
Poon.
Bron: advertentie Rotterdamsche courant, 03-07-1819.
~
staatsiepraam:
vrij onbekend type houten vrachtschip uit het begin van de negentiende eeuw. Zie verder bij
statiepraam.
Bron: RTV Drenthe 19 juli 2023.
~
Staatsieschip:
1> zeilend houten vrachtschip. Zie ook bij
statieschip.
Bron: Kees Touw via schepen-en-schippers-van-bergen-op-zoom.jouwweb.nl.
2> schip van de regerende macht, regerend vorst. Vergelijk
statenjacht,
koningssloep. Zie ook bij
statieschip.
Bron: Volkskrant, 23 juni 2000.
~
Staatsieschuit:
zeilend houten vrachtschip. Zie verder bij
Poon. Ook als
statieschuit geschreven.
Bron: Kees Touw via schepen-en-schippers-van-bergen-op-zoom.jouwweb.nl., Rotterdamsche courant, 04-10-1854.
~
staatsietjalk:
houten of stalen vrachtschip wat meerdere eeuwen bestaan heeft. Zie verder bij
hektjalk. Ook als
statietjalk geschreven.
Bron: Het nieuws van den dag : kleine courant, 01-10-1894. Nieuwe Rotterdamsche courant, 09-01-1862.
~
staatsietjalkschip:
houten of stalen vrachtschip wat meerdere eeuwen bestaan heeft. Zie verder bij
hektjalk. Ook als
statietjalkschip geschreven.
Bron: advertentie Opregte Haarlemsche Courant 1-4-1828. Rotterdamsche courant, 13-08-1840.
~
staatsievaartuig:
vaartuig dat voor representatieve doeleinden gebruikt werd. Gerelateerde termen:
statenjacht,
admiraliteitsjacht,
koningssloep, e.d.
Bron: in zake hout: G.C.E. Crone; Onze schepen in de Gouden Eeuw. P.N. van Kampen & Zoon n.v., Amsterdam 1939.
~
staats-molestverzekering:
op 15 mei 1940 door de bezetter ingevoerde premievrije verzekering waarbij het schip volledig tegen molestschades gedekt is. Voor schade tussen 10 en 15 mei, voor Zeeland 18 mei, kunnen schippers hun schade melden bij het
Comité Oorlogsschade.
Bron: Barend van Lange, Binnenvaart in oorlogstijd. Schuttevaer Maritiem, 1995.
~
staatsvisserij:
vorm van
zegenvisserij op de benedenrivieren waarbij men een zegen over de volle breedte van de rivier laat voortdrijven. Een degelijk net kon 365 meter lang en 10,5 meter hoog zijn. Aan de bovenkant was het voorzien van een
houtreep, de onderzijde van een
steenreep. Ook
grote zegenvisserij of
stoomvisserij genoemd.
De term werd gebruikt bij Hellevoetsluis en Willemstad. Elders sprak men van grote zegenvisserij of van stoomvisserij. Er werd dag en nacht door gevist alleen tussen zaterdag en zondagavond werd niet gevist. Het zalmtractaat van 1885 legde een flink aantal beperkingen op aan de originele vorm van visserij.
Voor een beschrijving raadplege men "Terminologie van riviervissers in Nederland" door Dr. Th. H. van Doorn.
[Links:
Diverse termen inzake het visserij,
Diverse termen inzake het vistuig.]
~
stabilisatieponton:
ponton dat bedoeld was om een
snijkopzuiger een grotere stabiliteit te geven.
Term voorkomend in de liggers van de meetdiensten. Er wordt slechts 1 houten scheepje van 14,5 meter genoemd.
~
stabiliteit:
vaareigenschap; over het algemeen verstaat men hier onder: de kracht er nodig is om een vaartuig een bepaalde mate te doen overhellen. Er bestaan echter verschillende vormen van stabiliteit: vormstabiliteit, aanvangsstabiliteit, gewichtsstabiliteit en dynamische stabiliteit.
~
stackeren:
half Engels half Nederlands voor het aanbrengen van
containerstekkers.
~
stadsboeier:
een
stadsjacht van het type
boeier.
~
stadsboom:
dwars in het water liggende boomstam of iets dergelijks, waarmee de toegang tot de stad of een
(haven)dok afgesloten kon worden. In Amsterdam
Waalsboom genoemd.
Gerelateerde termen:
boomhuis,
boomsluiter,
De palen,
rivierboom,
wachtschuit,
hekel.
~
stadsboot:
1> sleepboot, die voornamelijk ingericht om in de havens en de binnenstad zijn werk (vaak
vletwerk) te verrichten. Zie
stadssleepboot.
2> voor Rotterdam en omstreken: een sleepboot uit Rotterdam zelf, dit in tegenstelling tot de sleepboten die rondom Rotterdam hun thuishaven hadden en ook in de Rotterdamse haven actief waren.
~
stadsgraanelevator:
graanelevator in beheer bij een plaatselijk havenbedrijf of de gemeente. Ook
stadsgraanzuiger genoemd.
Niet elke graanelevator is een zuiger!
~
stadsgraanzuiger:
graanzuiger in beheer bij een plaatselijk havenbedrijf of de gemeente. Ook
stadsgraanelevator genoemd.
~
stadsgracht:
binnen de bebouwde kom gelegen
gracht. Bijna altijd voorzien van gemetselde
kademuren.
~
stadshijskraan:
in of nabij het water geplaatste hijskraan, die in het beheer is bij de stad of gemeente. Meestal de
stadskraan genoemd.
~
stadsjacht:
tot de categorie van
speel-,
transport- en
statenjachten behorend vaartuig dat door de stadsbesturen gebruikt werd. Meestal uitgevoerd als
zeiljacht, soms echter ook als
trekjacht.
~
Stadskanaal:
het kanaal vanuit de veenderijen in zuid-oost Groningen richting de stad Groningen.
Ook gezien als de gehele verzameling van kanalen en zijvaarten met de aanliggende bebouwing vanuit de veengebieden naar Groningen en dan veel al de Stadskanalen genoemd.
Het oorspronkelijke kanaal liep in 1765 van Ter Apel tot Bareveld daar boog het af naar het noorden richting Veendam. In 1872 werd de dam bij Bareveld geslecht en werd de route over Grevelingskanaal bruikbaar. Van daaruit kon men via het Hoofddiep van Windeweer naar Hoogezand.
~
stadskraan:
in of nabij het water geplaatste hijskraan, die in het beheer is bij de stad of gemeente. Ook
stadshijskraan genoemd.
Voor zover bekend waren de meeste stadkranen voor het plaatsen van masten en het laden en lossen van uitzonderlijk zware stukken. Voor het gewone laad en loswerk beschikten de schepen of de gildes/bedrijven over de nodige middelen.
In het blad Amstelodamum kan men lezen dat in 1643 in Amsterdam een grote houten kraan in de haven geplaatst werd. Voor het inzetten van masten op zeeschepen raakt deze kraan langzamerhand in onbruik, maar in 1830 werden er nog wel de 17 ton zware natuurstenen slagdrempels van de Oosterdoksluizen mee gehesen. In 1839 wordt een 16 tons kraan op het landhoofd van de Oosterdoksdijk geplaatst, in 1861 wordt er een 20 tons exemplaar bijplaats en in 1880 wordt er op de kop van de Oostelijke Handelskade een 80 tons stoommastbok geplaatst.
Gerelateerde term:
kraankind.
~
stadspont(je):
niet al te grote
heen-en-weer binnen stedelijk gebied. Meestal alleen voor voetgangers en fietsers.
Ondermeer genoemd in Schepen die voorbijgaan, H.C.A. Kampen 1927.
~
stadsrondvaartboot:
rondvaartboot die voornamelijk binnen stedelijk gebied vaart. Meestal gewoon
rondvaartboot genoemd.
~
stadsschepenmeter:
een
scheepsmeter in dienst bij de gemeentelijke overheid.
Pas aan het eind van de negentiende eeuw wordt het bepalen van het laadvermogen van schepen een landelijke aangelegenheid.
~
stadsschuit:
gejaagde schuit, die door de 'stad' tot het uitvoeren van hare taken gebruikt wordt.
Reglement voor de Trekjagerij langs de Amstel, de Drecht en Aar...... Kramer en zoon, Amsterdam 1826. | Rechtsgeleerd bijblad, Behoorende tot de nieuwe bijdragen voor rechtsgeleerdheid en wetgeving verzameld en uitgegeven door Mrs B.J.L. de Geer, J.A. Fruin, A.F.L. Gregory en S.J. Hingst, Amsterdam 1879.
~
stadsschuitenmakerswerf:
scheepswerf waar het stadsambt zijn
vaartuigen bouwde en onderhield. [
Afbeelding]
Bron: Bron: Stadsarchief Amsterdam inventaris 5040.2.1.2.4.66
~
stadssleepboot:
1> sleepboot, die voornamelijk ingericht om in de
havens,
kanalen en
grachten zijn werk (vaak
vletwerk) te verrichten. Ze worden vaak gekenmerkt door een gestrekte bouw en vrij geringe
kruiphoogte. Bij deze sleepboten zijn, over het algemeen, de verblijven niet ingericht voor langdurige bewoning.
Soms geschreven als
stadsleepboot. Verder ook
grachtensleepboot of
stadsboot genoemd.
2> mogelijk een onderverdeling van het sleepboottype '
Amsterdammer'.
Gerelateerde termen:
havensleepboot,
strekkenboot.
3> sleepboot van de 'Antwerpse stedelijke sleepdienst'. Het waren
havensleepboten. Ze droegen geen naam; slechts een nummer.
~
stadssleepdienst:
sleepvaartbedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met transporten op de stadswateren.
O.a. genoemd in De transport-arbeider van 01-01-1948.
~
stadssleepvaart:
het
slepen of
verslepen van diverse vaartuigen, of drijvende objecten in de
stadswateren binnen de bebouwde kom, eventueel inclusief het aangrenzende havengebied.
Het gaat hier meestal om het slepen over korte afstanden.
Bron: Weekblad Schuttevaer 13-09-1947 en 28-08-1948.
~
stadssleepwerk:
het sleepwerk op de stadswateren.
O.a. genoemd in Het vrije volk van 12-08-1974.
~
stadsvaartsboer:
veeboer die melk per schuit naar zijn afnemers in de stad bracht.
De term heeft ondermeer betrekking op boeren ten noorden van het IJ te Amsterdam.
Toen het vervoer per melkschuit onrendabel dreigde te worden, stichtten de stadsvaartsboeren, samen met veeboeren en anderen die bij een sneller vervoer op Amsterdan gebaat waren een stoombootdienst op.
Bron: B.G.L.M. Tosseram, Het melkwinningsgebied van Amsterdam, Muusses,1936. Via Delpher.nl
Gerelateerde term:
Waterlandse melkschuit.
~
stadsvisserij:
al dan niet beroepsmatige visserij binnen het rechtsgebied van een stad.
O.a. genoemd in Binnenvisserij in en rond Rotterdam tot in de 19de eeuw door drs. M. Harbers. (Pdf)
~
stadswater:
over het algemeen, het water binnen een bebouwde kom, dat geen doorgaande scheepvaartroute vormt en niet tot het (zee)havengebied behoort.
~
Stadswaterkantoor:
Amsterdamse stedelijke organisatie die de stadswateren beheren. Zij ziet voornamelijk toe op de kwaliteit van het buitenwater.
~
stafkiel:
soort
kielbalk die bestaat uit een massieve stalen balk.
Genoemd met twee voorbeelden in: De technische vraagbaak: handboek in vijf delen voor de gehele techniek. N.V. Uitgevers-Mij Æ.E. Kluwer, 1948, via Delpher.nl.
~
stafpaal:
in de grond gedreven, stevige paal, soort
beting, waaraan men het uiteinde van de
voorzegen vast kan zetten. De
achterzegen wordt aan de
achterpaal gezet. Ook als
welleboom bekend.
Genoemd in: Dr. Th. H. van Doorn, Terminologie van Riviervissers in Nederland.
[Links:
Overige termen inzake het vistuig.]
~
stafsteven:
steven, die bestaat uit een dikke stalen strip, waartegen de
gangen van beide
boegen geklonken worden. Ook
staafsteven genoemd. Gerelateerde termen:
stevenbalk,
doossteven,
plaatsteven.
Sitemap
© 1997-heden; Pieter Klein, Amsterdam of de rechthebbenden van de opgenomen tekst- en afbeeldingsbestanden
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden!
Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!
Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,
U wordt verzocht eventuele gebreken te
melden!
(meer informatie)
Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.
Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.